Challenges and Strategies of Muslim in the Era of Society 5.0 in Indonesia
Keywords:
era society 5.0, Disruption, Islamic Lifestyle, Challenges and StrategiesAbstract
Human power in the era of society 5.0 has been replaced by machines automatically. Humans must always adapt because technology is currently part of humans themselves, it is marked by the development of the era of society starting from the era of 1.0 Hunting and Gathering, 2.0 Agricultural, 3.0 Industrial, 4.0 Information and 5.0 New Society. (Convergence Virtual and Physical Worlds). Current technological advances are the Internet of Things (IoT) in the form of Artificial Intelligence, Big Data, Marketplace, Fintech and other. This creates a challenge for Muslims who need to find a strategy to deal with it. This is library research using qualitative methods with literature review examining several research results from various journals and books or other primary sources. So that this study gets a result that the challenges of Muslims in the era of society 5.0 are the amount of hoax information circulating, the influence of outside culture on the culture of the Indonesian nation and the demographic bonus as the largest Muslim. In overcoming this, what needs to be done is to validate the news sent and received, make Islam a lifestyle and strengthen Islamic education as a basic of da'wah in Muslim families.
References
Amin, M. (2019). Konsep Tsalatsu’Auratin: Etika Preventif Perilaku Penyimpangan Seksual Anak Berbasis QS. An-Nur ayat 58. El-Afkar: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Tafsir Hadis, 8(2), 103–114.
Aminah, S. N. (2019). PENANGGULANGAN HOAX MENURUT AL-QUR’AN. UIN Raden Intan Lampung.
Amiruddin, A. (2021). Urgensi pendidikan akhlak: tinjauan atas nilai dan metode perspektif islam di era disrupsi. Journal of Islamic Education Policy, 6(1).
Annisa, A. (2021). Sejarah Revolusi Industri dari 1.0 sampai 4.0. Artikel Mahasiswa Sistem Telekomunikasi, 1, 2–3.
Anwar, S. (2019). Revolusi industri 4.0 Islam dalam merespon tantangan teknologi digitalisasi. Jurnal Studi KeIslaman, 8(2).
Aravik, H. (2021). Workshop Bedah Buku Ghazwul Fikri: Pola Baru Menyerang Islam di LIDMI Kota Kendari. AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 1(2), 33–42.
Arizki, M. (2020). Pendidikan Agama Islam Era Revolusi 4.0. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 4(2), 52–71.
Azhar, B., & Tazkia, S. (n.d.). Fiqh Ekonomi Islam.
Budianto, M. R. R., Kurnia, S. F., & Galih, T. R. S. W. (2021). Perspektif Islam Terhadap Ilmu Pengetahuan dan Teknologi. Islamika: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 21(01), 55–61.
Darmalaksana, W. (2020). Big Data, Pengetahuan Sistematis, dan Kecerdasan Kolektif: Studi Kasus Pembelajaran Metode Penelitian Hadis. Pre-Print Digital Library UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 1.
Darussalam, M. G. B. (n.d.). Sejarah Peralihan Revolusi Industri dari 1.0 hingga 4.0.
Della Kanaya, E. D. K., Che, L. Y., Ullie, N. T., & Adhari, A. (2021). PERLINDUNGAN HUKUM BAGI BURUH YANG DI PHK AKIBAT OTOMATISASI DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 BERDASARKAN UNDANG-UNDANG CIPTA KERJA. PROSIDING SERINA, 1(1), 919–928.
Effendi, D. I., Lukman, D., & Rustandi, R. (2022). Dakwah digital berbasis moderasi beragama. Yayasan Lidzikri.
FASYA, Z. (2021). Ilmu Pendidikan Islam" Menjawab Tantangan Pembelajaran di Era Disrupsi". IAI Tribakti Press.
Fauziah, N., Syafrin, N., & Nawawi, K. (2022). PENGAPLIKASIAN ILMU HADITS DALAM MENANGKAL HOAX DI MEDIA SOSIAL. KOLONI, 1(3), 89–102.
Febriandika, N. R., Fadli, F., & Mi’raj, D. A. (2022). How are NFT (Non-Fungible Token) transactions reviewed according to Islamic law? Borobudur Law Review, 1–12.
Fidiana, F. (2022). Pandemi Covid-19: Sebuah Momentum Memajaki Realitas Virtual.
Fonna, N. (2019). Pengembangan Revolusi Industri 4.0 dalam Berbagai Bidang. Guepedia.
Ghufron, G. (2018). Revolusi Industri 4.0: Tantangan, Peluang, dan solusi bagi dunia pendidikan. Seminar Nasional Dan Diskusi Panel Multidisiplin Hasil Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat 2018, 1(1).
Gunawan, E., Wahyudi, J., & Sari, Y. (2021). Pendekatan Berbasis Kecerdasan Buatan Dengan Metode Naïve Bayes untuk Website Baznas. Jurnal Teknologi Informasi Universitas Lambung Mangkurat (JTIULM), 6(1), 1–8.
Hamdani, T. (2018). 56% Orang di Dunia akan Kehilangan Pekerjaan karena Teknologi. Detik Finance. https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-4308530/56-orang-di-dunia-akan-kehilangan-pekerjaan-karena-teknologi
Haqqi, H., & Wijayati, H. (2019). Revolusi industri 4.0 di tengah society 5.0: sebuah integrasi ruang, terobosan teknologi, dan transformasi kehidupan di era disruptif. Anak Hebat Indonesia.
Harahap, A. T. (2017). Tantangan dan Peluang Lembaga Keuangan Syariah. Jurnal Bisnis Corporate, 2(2).
Harahap, N. J. (2019). Mahasiswa dan Revolusi Industri 4.0. ECOBISMA (Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen), 6(1), 70–78.
Hartono, D. (2018). Era Post-Truth: Melawan Hoax dengan Fact Checking.
Hasibuan, N. (2014). Peran Islam dalam perkembangan teknologi pendidikan. LOGARITMA: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan Dan Sains, 2(1), 108–126.
Hidayat, A., Hadi, S., & Marlin, S. (2021). Strategi Pendidikan Islam di Era Disrupsi. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 4(2), 215–234.
Himawati, I. P., Nopianti, H., & Widiyarti, D. (2020). Sosialisasi Pengetahuan Mengenai Peluang dan Tantangan di Era Revolusi Industri 4.0 Pada Pelajardi Sekolah Menengah Atas dan Kejuruan di Kota Bengkulu. Widya Laksana, 9(2), 205–212.
Huwaidah, N. (n.d.). Sejarah Peralihan Revolusi Industri.
Imaduddin, M. (2017). Dampak Liberalisasi Pemikiran Islam terhadap Kehidupan Sosial. Kalimah: Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 15(1), 93–119.
Indonesia, M. U. (2017). Fatwa Majelis Ulama Indonesia Nomor 24 Tahun 2017 tentang Hukum dan Pedoman Bermuamalah Melalui Media Sosial. Jakarta: Majelis Ulama Indonesia.
Ismail, D. H., & Nugroho, J. (2022). Kompetensi Kerja Gen Z di Era Revolusi Industri 4.0 dan Society 5.0. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(4), 1300–1307.
Jamaludin, J., Purba, R. A., Effendy, F., Muttaqin, M., Raynonto, M. Y., Chamidah, D., Rahman, M. A., Simarmata, J., Abdillah, L. A., & Masrul, M. (2020). Tren Teknologi Masa Depan. Yayasan Kita Menulis.
Kurniati, K. (2021). Hoax Perspektif Hukum Islam.
Launa, L., & Mudjiyanto, B. (2022). MEMBINCANG RISIKO DAN KETIDAKPASTIAN (SEBUAH PENJAJAKAN KONSEPTUAL STUDI RISIKO POLITIK). Communitarian, 3(2).
Lukman, S. T., Penerangan, C. F., Budaya, S., & Repblik, K. L. N. (n.d.). Yang terhormat• Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia, Bapak Nadiem Anwar Makariem, BA, MBA, dan jajarannya.
Majir, A., & Nasar, I. (2021). PENGARUH E-COMMERCE ERA INDUSTRI 4.0 DAN KESIAPAN MENYAMBUT REVOLUSI SOCIETY 5.0. Sebatik, 25(2), 530–536.
Manyika, J., Lund, S., Chui, M., Bughin, J., Woetzel, J., Batra, P., Ko, R., & Sanghvi, S. (2017). Jobs lost, jobs gained: Workforce transitions in a time of automation. McKinsey Global Institute, 150.
Meisyaroh, S. (2013). Determinisme Teknologi Masyarakat Dalam Media Sosial. Jurnal Komunikasi Dan Bisnis, 1(1).
Minan, A. K. (2021). Manajemen Pendidikan Islam dan Penyiapan Bonus Demografi Indonesia Tahun 2045. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(01), 116–131.
Mujib, A. (2017). Pesan Al-Quran dalam Menyikapi Berita Hoax: Perspektif Dakwah di Era New Media. Jurnal Komunikasi Islam, 7(1), 42–65.
Muna, N. (2018). PENDIDIKAN ISLAM DAN PENYIAPAN BONUS DEMOGRAFI INDONESIA TAHUN 2045: Indonesia. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 3(2), 67–71.
Mustofa, I. (2008). Keluarga sakinah dan tantangan globalisasi. Al-Mawarid Journal of Islamic Law, 18, 56787.
Mutafarida, B., & Sariati, N. P. (2019). Peran Pesantren Dalam Memenuhi Kebutuhan Industri Halal Life Style. Proceeding of International Conference on Islamic Education (ICIED), 4(1), 109–115.
Naim, K. (2018). Fenomena Ghazw al-Fikr dalam Perspektif Al-Qur’an (Analisis Tematik pada Tafsir Fi Zhilal Al-Qu’ran Karya Sayyid Quthb).
Nasution, D. S. (2017). Urgensi Fintech Dalam Kurikulum Pendidikan Tinggi. IQTISHADUNA, 8(1), 116–129.
Nawi, A., Yaakob, M. F. M., Hussin, Z., Muhaiyuddin, N. D. M., Samuri, M. A. A., & Tamuri, A. H. (2021). Keperluan Garis Panduan dan Etika Islam Dalam Penyelidikan Kecerdasan Buatan. Journal of Fatwa Management and Research, 26(2), 280–297.
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan teknologi dan pola hidup manusia dalam perspektif sosial budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1).
Nudin, B. (2020). Konsep Pendidikan Islam Pada Remaja di Era Disrupsi Dalam Mengatasi Krisis Moral. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 11(1), 63–74.
Nurdina, H., Martono, T., & Sangka, K. B. (2019). Tantangan Dan Peluang Sekolah Menengah Kejuruan Melalui Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menghadapi Era Digital. Surya Edunomics, 3(1).
Pagga, P. (2016). TANTANGAN BUDAYA GLOBAL DAN PERANAN GURU DALAM KURIKULUM 2013. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 8(2), 80–92.
Parhan, M., Jenuri, J., & Islamy, M. R. F. (2021). Media Sosial dan Fenomena Hoax: Tinjauan Islam dalam Etika Bekomunikas. Communicatus: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 59–80.
Prasetyo, B., & Trisyanti, U. (2018). Revolusi industri 4.0 dan tantangan perubahan sosial. IPTEK Journal of Proceedings Series, 5, 22–27.
Rachmadhani, J. (2018). Pemertahanan Nilai-nilai Budaya Di Era Disrupsi 4.0 Melalui Video Pembelajaran Edukatif. BAHAS, 29(4).
Reza, A. A. (n.d.). TANTANGAN DAKWAH ISLAM DALAM DUNIA MAYA (STUDI KRITIS ATAS PEMANFAATAN INTERNET DI INDONESIA). Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 4(1), 197–202.
Reza, V. (2020). Pariwisata Halal Dalam Pengembangan Ekonomi Indonesia. Jurnal An-Nahl, 7(2), 106–112.
Rohim, A. N., & Priyatno, P. D. (2021). Pola Konsumsi Dalam Implementasi Gaya Hidup Halal. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 4(2), 26–35.
Rumondang, A., Sudirman, A., Effendy, F., Simarmata, J., & Agustin, T. (2019). Fintech: Inovasi Sistem Keuangan di Era Digital. Yayasan Kita Menulis.
Saleh, F. A., Muqowim, M., & Radjasa, R. (2020). ADAB SISWA TERHADAP GURU MENURUT PANDANGAN SAYYID MUHAMMAD NAQUIB AL-‘ATTHAS DALAM MENJAWAB TANTANGAN REVOLUSI INDUSTRI 4.0. Jurnal Tawadhu, 4(2), 1085–1113.
Santoso, B., & Sos, S. (n.d.). Pilar Sosial Dalam Indikator Pembangunan Berkelanjutan. UPT PENERBITAN & PERCETAKAN UNIVERSITAS JEMBER, 54.
Saputri, O. B. (2020). Pemetaan Potensi Indonesia Sebagai Pusat Industri Halal Dunia. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 5(2).
Sawitri, D. (2019). Revolusi Industri 4.0: Big Data Menjawab Tantangan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Maksitek, 4(3).
Sayyidi, S., & Sidiq, M. A. H. (2020). Reaktualisasi Pendidikan Karakter Di Era Disrupsi. Bidayatuna Jurnal Pendidikan Guru Mandrasah Ibtidaiyah, 3(1), 105–124.
Shidarta, S. (2022). KETIDAKPASTIAN GLOBAL DAN TANGGAPAN PENDIDIKAN TINGGI HUKUM. Veritas et Justitia, 8(1), 1–24.
Siregar, E. S., & Siregar, F. A. (2020). Menakar Potensi Bank Syariah Di Indonesia Pada Masa Covid-19. Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Keislaman, 8(2), 177–188.
Siregar, M. (2017). Tafsir Tematik Tentang Seleksi Informasi. Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alqur’an Dan Tafsir, 2(1), 106–121.
Sudarwani, M. M., & Widati, G. (2020). Peran Perguruan Tinggi Dalam Menghadapi Revolusi Industri 5.0.
Suharyanto, C. E. (2019). Analisis berita hoaks di era post-truth: sebuah review.
Suherman, M., Wijoyo, H., & Indrawan, I. (2020). INDUSTRY 4.0 vs SOCIETY 5.0. CV. Pena Persada.
Suyitno, S. (2020). Kebutuhan Keterampilan Pada Revolusi Industri 4.0 Dan Era Society 5.0. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 2.
Taufik, C. M., & Suryana, N. (2022). MEDIA, KEBENARAN, DAN POST-TRUTH.
Umar, R. (2009). Metode dakwah di era globalisasi. AL TAJDID, 1(2).
Utomo, M. S. D. (n.d.). Sejarah Peralihan Revolusi Industri.
Utomo, T. P. (2019). POTENSI IMPLEMENTASI INTERNET OF THINGS (IOT) UNTUK PERPUSTAKAAN. Buletin Perpustakaan, 1–18.
Wahyudi, T. (2020). Strategi Pendidikan Akhlak Bagi Generasi Muda DI Era Disrupsi. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(2), 141–161.
Wahyuni, J. (2019). Nilai-nilai Pendidikan dari Kisah Haditsul Ifki dalam QS An-Nur Ayat 11-20 tentang Sikap Tabayyun dan Kehati-hatian Menerima Berita di Era Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 4(1), 66–73.
Yogiswari, K. S., & Suadnyana, I. (2019). Hoax di Era Post-Truth dan Pentingnya Literasi Media. Seminar Nasional Filsafat (SENAFI) I, 173.
Zuardi, M. H. (2013). Optimalisasi zakat dalam ekonomi Islam. Adzkiya: Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah, 1(1), 16–34.
Zubaidah, S. (2018). Mengenal 4C: Learning and innovation skills untuk menghadapi era revolusi industri 4.0. 2nd Science Education National Conference, 13, 1–18.
Zulaekah, S., & Kusumawati, Y. (2005). Halal dan haram makanan dalam islam.


